۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۶۰۷۸۲۸

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۴ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۴ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
شکر مورد نیاز صنوف و صنایع به مقدار کافی توزیع شده و این کالا تنها با قیمت مصوب باید توزیع شود و تخطی از این قیمت‌ها تخلف است.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۴ خرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

شاخص بورس هفته گذشته خنثی و بی جان بود
 
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (یکم خرداد) به عدد ۲۱۵ هزار و ۱۶۸ واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته ۵ درصد رشد را تجربه کرد.

سینا سلیمانی امروز در گفت‌گویی به روند معاملات در بازار هفته گذشته اشاره و بیان کرد: کلیت بازار در هفته‌ای که گذشته به دلیل وجود ریسک‌های سیاسی و ابهامات موجود خنثی بود به همین دلیل شاخص بورس روند صعودی و نزولی چندانی را تجربه نکرد.

وی با بیان اینکه اکنون در مقطعی قرار داریم که در بازار با انتشار گزارشات فصلی و ١٢ ماهه شرکت‌ها همراه هستیم، گفت: روند بازار سرمایه در انتظار گزارشات شرکت‌ها است تا مشخص شود که کدام یک از شرکت‌ها از عملکرد بهتری برخوردار و بر روند بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود.

گزارش فرودین ماه شرکت‌ها معتبر نیستند

سلیمانی خاطرنشان کرد: گزارش‌های فروردین ماه شرکت‌ها به دلیل اینکه نیمی از این ماه تعطیل بود و نرخ‌ها چندان قابل اعتماد نیستند، سنگ محک خوبی برای عملکرد شرکت‌ها محسوب نمی‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: اولین گزارش معتبر شرکت‌ها در سال ٩٨ مربوط به اردیبهشت ماه است که به نظر می‌رسد بازار در انتظار این گزارشات است تا از طریق آن‌ها بتواند جهت گیری مناسبی را در پیش گیرد.

وی با بیان اینکه گزارشی که هفته گذشته از شرکت پالایشی‌ها منتشر شد مثبت بود، گفت: ریزش قیمت نفت در بازار سال گذشته تاحدودی سبب منفی شدن گزارشات این گروه شد، اما افزایش قیمت ارز روند منفی این صنعت را پوشش داد.

سلیمانی با تاکید بر اینکه بازار به دلیل وجود التهابات اخیر اقبالی را که باید، از خود نشان نداد، افزود: احساس می‌شود که با انتشار گزارشات شرکت‌ها و برگزاری مجامع تا حدودی عکس العمل بازار منطقی‌تر شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه از گروه پتروشیمی‌ها گزارشات کامل و مثبتی منتشر شده است، گفت: با توجه به اینکه این صنعت همیشه تقسیم سود بیشتری را در مجامع نسبت به دیگر صنایع ارائه می‌دهد بنابراین به نظر می‌رسد از هفته آینده شاهد اقبال بیشتری در این صنایع باشیم و روند مثبت تری را در پیش گیرد.

وی خاطر نشان کرد: گروه فلزی‌ها و معدنی‌ها هنوز گزارش کاملی را از عملکرد خود منتشر نکردند، اما پیش بینی می‌شود که گزارش‌های این گروه همانند گروه پالایشی‌ها مثبت باشد و همچنین به نظر می‌رسد که سود باقی گروه‌ها به دلیل نرخ تورم و جهش قیمت ارز به لحاظ ریالی با افزایش همراه شود.

سلیمانی خاطرنشان کرد: درسال ٩٨ به دلیل جهش کمتر نرخ ارز و کم شدن اختلاف مابین نرخ ارز نیمایی و آزاد نمی‌توان زیاد در انتظار تاثیر نرخ ارز بر سود شرکت‌ها گذاشت باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: امسال تاحدودی از پتانسیل‌هایی که در صنایع اصلی بورس وجود دارد و سودآوری آن‌ها را افزایش می‌دهد کمتر می‌شود مگر آنکه در بازار امسال هم شاهد جهش چشمگیر نرخ ارز باشیم.

وی پیش بینی خود از روند معاملات در بازار هفته جاری را اینگونه بیان کرد: تا اواسط هفته جاری روند بازار متعادل خواهد بود و احتمال دارد از اواخر هفته یا هفته آینده بازار به جهت مثبت و به سمت رشد پیش رود.

خوش اقبالی بازارسرمایه نسبت به دیگر بازار‌ها

«محمودرضا الهی فر» کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار ایرنا گفت: بازار بورس در هفته آخر اردیبهشت ماه بازدهی بیشتری را نسبت به سایر بازار‌ها در اختیار سرمایه گذاران قرار داد.

وی افزود: در هفته پایانی اردیبهشت ماه؛ طلا با رشد منفی ٤.٣٣، سکه امامی با رشد منفی ٣.٥٣، دلار با رشد منفی ٤.٠٩ و یورو با رشد منفی ٣.٩١ همراه بود در حالی که شاخص بورس در حرکتی خلاف جهت با سایر بازرا‌های مالی، رشد مثبت ٣.٤٤ درصدی را تجربه کرد.

الهی فر به صنایعی که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند اشاره و خاطرنشان کرد: نماد‌هایی مانند سیمان تهران، سرمایه گذاری خوارزمی، پتروشیمی پارس، بانک تجارت و فولاد مبارکه اصفهان از جمله نماد‌هایی بودند که در هفته آخر اردیبهشت ماه بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: کاهش قیمت ارز نسبت به چند وقت اخیر و آثار منفی آن بر سهم‌های صادرات محور در بازار و همچنین آخرین مهلت ایران برای پیوستن fatf در ۱۱خرداد عوامل تاثیر گذار منفی بر رشد شاخص بورس در ماه خرداد خواهند بود.

وی به عوامل سیاسی که طی چند روز آینده می‌تواند بیشترین تاثیر منفی را بر روند معاملات بورس داشته باشد، اشاره و بیان کرد: عدم واردات نفت توسط هند از ایران و اعزام نیروی نظامی توسط آمریکا به منطقه خلیج فارس از جمله اخبار سیاسی هستند از دیگر عوامل تاثیرگذار منفی بر روند شاخص بورس خواهند بود.

الهی فر اظهار داشت: در مقابل معافیت عراق در رابطه با تحریم انرژی ایران و سفر هیات‌هایی از کشور‌های آلمان و عمان به ایران در رابطه با حفظ برجام را می‌توان به عنوان عوامل سیاسی مثبت بر روی شاخص بورس مطرح کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیر برگزاری مجامع بر روند بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: برگزاری فصل مجامع در اکثر سال‌ها و به خصوص امسال به دلیل گزارش‌های خوب سال ۹۷، کسب سود عالی شرکت‌ها و جذابیت تقسیم سود نقدی مناسب باعث رونق بورس میشود.

وی در پایان افزود: رونق فصل مجامع میتواند تا حدودی تاثیر دوعامل منفی بر بازار سرمایه را کمرنگ و جبران کند.
_____________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش نسبت به آخرین قیمت‌های روزکاری قبل در قیمت ۴ میلیون و ۸۲۸ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۶۹۸ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۷۲۸ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۲۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

سکه تمام‌بهار آزادی ۴ میلیون و ۸۲۸ هزار تومان
سکه‌بهارآزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان
نیم‌سکه بهارآزادی ۲ میلیون و ۶۹۸ هزار تومان
ربع‌سکه یک میلیون و ۷۲۸ هزار تومان
سکه‌گرمی یک میلیون و ۲۹ هزار تومان

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۳۳ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۸۴.۸ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر‌گرم طلای ۱۸‌عیار ۴۳۳ هزار تومان
قیمت هرگرم‌طلای ۲۴ عیار ۵۷۸ هزار و ۱۰۰ تومان
قیمت هر‌مثقال طلا یک میلیون و ۸۸۱ هزار تومان
قیمت‌اونس‌طلا ۱۲۸۴.۸ دلار

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۴ هزار و ۲۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۹۲۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت دلار ۱۴ هزار و ۲۰ تومان
قیمت یورو ۱۵ هزار و ۹۲۰ تومان
قیمت درهم ۳ هزار و ۸۸۱ تومان
قیمت پوند انگلیس ۱۸ هزار و ۱۲۲ تومان

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۹۲۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۸۲۰ تومان است.
_____________________________

ثبت بیشترین کاهش هفتگی قیمت نفت در سال ۲۰۱۹
 
قیمت نفت بیش از یک درصد در معاملات روز جمعه افزایش یافت، اما بیشترین کاهش هفتگی در سال را به علت فشار ناشی از افزایش ذخایر و نگرانی در مورد اقتصاد جهان به ثبت رساند.

هر بشکه نفت برنت با ۹۳ سنت افزایش ۶۸.۶۹ دلار فروخته شد، اما این نوع نفت طی هفته گذشته ۴.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد.

هر بشکه نفت خام آمریکا با ۷۲ سنت افزایش ۵۸.۶۹ دلار معامله شد. این نوع نفت کاهش حدود ۶.۴ درصدی را طی هفته گذشته ثبت کرد که بیشترین کاهش از ماه دسامبر به شمار می‌رود.

نفت خام آمریکا با افزایش ذخایر تحت فشار کاهشی قرار گرفت که این افزایش بالاترین میزان از جولای ۲۰۱۷ به شمار می‌رود.

نگرانی‌های اقتصادی ناشی از تنش‌های تجاری آمریکا و چین به بازار‌های جهانی خسارت زده است.

بازار‌های انگلیس و آمریکا روز دوشنبه به علت تعطیلات بسته خواهند شد.

قیمت بنزین در آمریکا به طور متوسط افزایش یافته به ۳ دلار در هر گالن نزدیک شده است.

در عین حال، آمار شمارش دکل‌های فعال نفتی آمریکا به عنوان شاخص تولید آتی این کشور نشان داد که شرکت‌های انرژی این کشور تعداد دکل‌های فعال نفتی را برای سومین هفته متوالی کاهش داده‌اند.

اما بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، هنوز پیش‌بینی می‌شود تولید نفت این کشور به ۱۳ میلیون بشکه در روز در سه ماهه چهارم برسد.
_____________________________

تصمیم جدید برای واردکنندگان
 
بانک مرکزی به تازگی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ کرده که در مواردی که اسناد حمل دریافت و حواله وجه ارزی پس از تأمین آن میسر نشده باشد، با واردکنندگان کمال همکاری را صورت دهد.

بر مبنای این بخشنامه، پذیرش، بررسی، تحویل اسناد حمل واصله و صدور اطلاعیه تأمین ارز مشروط به انجام تسویه ریالی متقاضیان یا همان واردکنندگان با آن بانک خواهد بود و مسئولیت‌های مترتبه باید توسط متقاضی پذیرفته شود.

بر مبنای آنچه بانک مرکزی در بخشنامه جدید خود اعلام کرده، اخذ تعهدنامه کتبی از متقاضیان مبنی بر عدم هرگونه ادعا یا آسیب در خصوص پرداخت وجه، خارج از چارچوب حواله مزبور و مطالبه مبلغ مربوطه با رعایت سایر مقررات، بلامانع است. همچنین بانک مرکزی به بانک‌ها اجازه و حق انتقال وجه به حساب غیر از حساب ذینفع یا فروشنده را نداده است. ضمن اینکه ارائه پروانه گمرکی باید حاکی از ترخیص قطعی کالا به لحاظ کمی و کیفی، مطابق با اسناد حمل و سایر مدارک مربوطه باشد.

بر اساس آنچه در بخشنامه بانک مرکزی آمده، در صورت رفع تعهد ارزی و ارائه پروانه گمرکی منطبق، آزادسازی وثایق ذیربط بلامانع است.

پس از این بخشنامه بانک مرکزی، برخی تعبیر متفاوتی از آن داشتند و تصور می‌کردند این بخشنامه به معنای موافقت بانک مرکزی با واردات بدون انتقال ارز است.

کارشناسان حوزه تجارت بر این باورند که این بخشنامه بانک مرکزی به هیچ عنوان به معنای موافقت سیاستگذاری ارزی با واردات بدون انتقال ارز نیست بلکه تلاش بانک مرکزی این بوده تا شرایط را برای ترخیص مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز تولید و کالا‌های وارداتی مورد نیاز کشور فراهم کند. چرا که بسیاری از کالا‌ها در گمرک وجود دارند که بعد از ورود به گمرکات ثبت سفارش می‌شوند، ولی هنوز ارز آن‌ها تخصیص داده نشده است. به همین دلیل بانک مرکزی با صدور این بخشنامه شرایطی را فراهم کرده که این کالا‌ها بتوانند زودتر ترخیص شوند؛ بنابراین نمی‌توان از آن تعبیر به واردات بدون انتقال ارز داشت.

بنا به این گزارش، ظرف ماه‌های گذشته بسیاری از دستگاه‌های تولیدی و واردکنندگان تقاضا‌های مکرری از بانک مرکزی مبنی بر واردات بدون انتقال ارز داشتند، اما عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی بر این باور است که واردات بدون انتقال ارز شرایط بازار ارز را به هم می‌ریزد و ممکن است منجر به تأمین مالی برای قاچاق شود.

کارشناسان بر این باورند که این روش می‌تواند کمکی هم به واحد‌های تولیدی باشد که با اعتبار بنگاهی خود، به صورت نسیه اقدام به خریداری کالا نمایند.
_____________________________

فروش شکر بالاتر از قیمت مصوب تخلف است
 
یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی امروز در نشست خبری گفت: شکر مورد نیاز صنوف و صنایع به مقدار کافی توزیع شده و این کالا تنها با قیمت مصوب باید توزیع شود و تخطی از این قیمت‌ها تخلف است.

سیف افزود: قیمت مصوب شکر فله در میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۳۴۰۰ تومان و در خرده فروشی‌ها ۳۵۰۰ تومان و برای صنوف و صنایع ۳۴۰۰ تومان است.

وی افزود: شکر بسته بندی شده ۹۰۰ گرمی نیز در خرده فروشی‌ها باید بین ۴۰۰۰ تا ۴۲۰۰ تومان بفروش برسد.

سیف اظهار داشت: فروش شکر بالاتر از این سقف قیمتی مصوب تخلف است و خریداران موارد را به نهاد‌های نظارتی گزارش دهند.

وی خاطر نشان کرد: برخی شکر را با قیمت بالا خریده اند و می‌خواهند با قیمت بالا بفروشند، اما این امکان برایشان نباید فراهم شود و همه باید قیمت‌های جدید شکر را ملاک قرار دهند.
_____________________________

۵ راهکار پیشنهادی تنظیم اجاره‌بها تقدیم وزیر راه شد

عباس فرهادیه، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در مورد برنامه‌هایی که برای تنظیم اجاره‌بهای مسکن دیده شده است، گفت: وزیر راه و شهرسازی به معاونت مسکن و ساختمان تکلیف کرد که راجع به اجاره‌بها پیشنهاداتی ارائه شود، بنابراین یک بسته پیشنهادی ارائه شده است که در آن تلاش شده است، اگر در سطح کشور قرار است، برنامه‌هایی انجام شود، اگر با دقت نباشد، نتیجه‌ای می‌گیریم که ممکن است خیلی مطلوب نباشد، پس باید به صورت همه‌جانبه به این موضوع نگاه شود.

وی افزود: اقداماتی که دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در حال انجام آن است، تمام تلاش‌های خود را انجام داده است، بنابراین چندین پیشنهاد به عنوان راهکار کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به طور مشخص آماده و ارائه کرده است، چرا که وظیفه ما تصمیم‌سازی است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این سئوال که به طور مشخص این راهکار‌ها چیست، اضافه کرد: این راهکار‌ها تقدیم وزیر راه و شهرسازی شده است و تا جمع‌بندی این موضوع اجازه بدهید تا سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی روی آن اعلام شود و به اطلاع عموم می‌رسد.

وی در پاسخ به این سؤال که این بسته چند پیشنهاد است، گفت: این بسته‌ای که تقدیم وزیر راه و شهرسازی شده است ۵ پیشنهاد است که یکی از این پیشنهادات راه‌اندازی سامانه اطلاعات بازار املاک و دیگری تعیین سقف اجاره‌بها با ابزار‌های مالیاتی است.

فرهادیه ادامه داد: قطعاً اگر سامانه اطلاعات بازار املاک قانونی شود، شفافیت در بازار مسکن و اجاره می‌تواند به مردم کمک کند. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات